ABN AMRO foundation zet zich in voor kinderen en hun toekomst. Kinderen uit gezinnen waar het geld krap is, of de omgeving onveilig waardoor ze de wereld om hen heen niet kunnen ontdekken. Mariëlle en Monique (foto), beide op eigen manier betrokken bij de foundation, vertellen hoe het voelt om je voor deze mooie projecten in te zetten en waarom dit zo belangrijk is.
Mariëlle: “Inmiddels werk ik al tien jaar bij ABN AMRO foundation. Als regio coördinator, vanaf het puntje van Maastricht tot in Stadskanaal. Het is de maatschappelijke kant van de bank, dat bevalt me goed. Ik wil nooit meer anders.
De foundation biedt kansen aan kinderen die scholen niet kunnen waarmaken. Het is absoluut geen kwestie van niet willen, maar een kwestie van niet kunnen. Scholen willen leuke dingen ondernemen, zoals een trip naar een museum, maar hebben het geld er niet voor. Door ons samenwerkingsverband met het Jeugdeducatiefonds kunnen wij deze scholen nu helpen.
We doen dit op verschillende manieren. Dat kan een groot project zijn, waar we met een grote groep naar het museum gaan. Maar ook kleine projecten zijn veel waard. Door gesprekken met de scholen te voeren komen we er achter wat hun wensen zijn. Medewerkers over het hele land kunnen zich inzetten.
De reactie die we bij mensen teweegbrengen voelt goed. Scholen, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers: iedereen is er blij mee. Mensen zijn zelfs een beetje verbaasd: “Goh, ik had niet verwacht dat bankmensen zó leuk zijn!”
Monique: “Op 19e jarige leeftijd ben ik de ABN AMRO wereld ingerold. Inmiddels werk ik nu als adviseur financieel planner in Groningen. Daarnaast zet ik me in voor de foundation van de organisatie. Het zijn stuk voor stuk mooie projecten waar ik me graag voor inzet.
Een van mijn favoriete projecten is een tentoonstelling in een museum waar slechtziende kinderen de beelden daadwerkelijk mochten voelen. Zo konden ze op hun eigen manier zien hoe een beeld eruit zag. Het plezier dat de kinderen hadden, maar ook de verdrietige verhalen die sommigen meedroegen, is me goed bijgebleven.
Wegens het corona virus moet alles nu op afstand maar dat heeft ABN AMRO omarmd. Dit door een project vanachter je beeldscherm: Maatjes op afstand. Een project waar vrijwilligers één of twee keer per week lezen met een kind. Dat duurt maar een half uurtje, wat het project erg laagdrempelig maakt. Naast het verkleinen van leesachterstanden vinden de kinderen het stuk contact ontzettend fijn.
Andere bedrijven kunnen ook aanhaken in dit project. Ik vind dat iedereen zulke initiatieven moet omarmen. Het kost weinig tijd, weinig geld en toch krijg je er ontzettend veel voor terug.”