Via de Omarm Challenge zijn Journey to Jupiter en Jimmy’s Groningen met elkaar in contact gekomen. Je leest hun verhaal hier.
De spanning is voelbaar in de kleurrijke vergaderzaal van Jimmy’s, waar de gezichten van de Journey to Jupiter-mannen en de Jimmy’s-enthousiastelingen vermoeid maar vastberaden staan. Het is een lange dag geweest, vol brainstormsessies en strategische discussies over de toekomst en het verhaal van Jimmy’s, een organisatie die jongeren ondersteunt met peer-to-peer support in een huiselijke omgeving. Hoewel de sessie al een half uur uitloopt, blijven de deelnemers gedreven en gefocust om van alles te bespreken en de brand strategie van Jimmy’s naar een hoger niveau te tillen.
Deze dag is het resultaat van de Omarm Challenge, die Journey to Jupiter en Jimmy’s aan elkaar koppelde en de organisatie de kans gaf om samen met de strategen van Journey to Jupiter hun merk te versterken. Al was dit niet de oorspronkelijke vraag waar de challenge mee begon.
Michel van Journey to Jupiter legt uit: ‘Na de challenge zijn we snel bij elkaar gekomen en hebben we ontdekt dat het oorspronkelijke vraagstuk, hoe Jimmy’s meer partijen kon benaderen en betrekken, eigenlijk niet het probleem was. Het onderliggende probleem bleek het verhaal van Jimmy’s te zijn, wat dan ook de kern vormde van onze tweede bijeenkomst.’
Zijn collega Lars vult hem aan: ‘Als maatschappelijke organisatie heb je van nature een gunfactor. Wanneer je een helder verhaal hebt, kun je iedereen bellen en vragen om een uur van hun tijd. Als mensen zijn we van nature goedhartig en bereid om elkaar te helpen, dat is wat ik geloof. Maar dan is een goed verhaal wel cruciaal’.
Nu is het communicatieadviesbureau gewend om dagenlang te puzzelen over ingewikkelde en uitgebreide merkstrategieën, maar deze keer misten ze vooral een duidelijke kern. Met als doel om die ontbrekende kern te vinden en te versterken, stond Journey to Jupiter vandaag klaar om samen tot de essentie van Jimmy’s te komen. De mannen hadden een aantal uitdagende oefeningen en opdrachten voorbereid, die gericht waren op de missie en visie van de organisatie.
Met succes, want Jimmy’s is enthousiast, legt projectleider Felix uit: “Het was een goed overleg. We hebben veel van elkaar geleerd. Ik vond het fijn om elkaars verwachtingen te horen en te zien waar we allemaal naartoe willen. Het is interessant om te zien hoe sommige bedrijven zo’n duidelijk verhaal hebben over wie ze zijn en wat ze doen, terwijl dat bij ons nog wat miste. Maar ik denk dat we daar na vandaag zeker iets aan kunnen doen!”
Felix en zijn collega Jorrit hebben het al langer over de visie van Jimmy’s, maar voor ze tot antwoorden komen verliezen ze zich vaak in de waan van de dag. Tijdens deze sessie heeft Jorrit geleerd om zulke dingen juist voorrang te geven. Jorrit: “Ik denk dat het belangrijk is om in een paar simpele zinnen te kunnen uitleggen wat je doet en waarom je het doet. En dat concrete verhaal hebben wij nog niet. Het heeft tijd nodig om dit scherp te krijgen, maar de sessie met Journey to Jupiter heeft ons hierbij geholpen.”
De samenkomst heeft aangetoond dat de samenwerking tussen Jimmy’s en Journey to Jupiter nog lang niet ten einde is. Met warm contact en een nieuwe brainstormsessie in het verschiet, kijken beide partijen enthousiast uit naar de volgende samenkomst. Goed om te zien welke resultaten de Omarm Challenge kan opleveren, zoals deze sessie zo mooi illustreert. Wij kijken uit naar de andere samenwerkingen die organisaties kunnen realiseren door deel te nemen aan onze challenge.
Tekst geschreven door: Floor Jansen