Een laag ziekteverzuim, weinig verloop en zeer bevlogen medewerkers. Klinkt als een droom? Het is de realiteit bij New Nexus. Dankzij sociaal ondernemerschap hebben ze een florerend, rendabel bedrijf én maken ze tegelijkertijd de wereld een beetje mooier.
Nexus is Latijn voor verbinding. New Nexus staat voor de nieuwe verbindingen die Richard Tapper en zijn kompaan Jan Schut wilden aangaan met het bedrijf dat ze zestien jaar geleden startten. “Jan en ik werkten bij een bedrijf dat overgenomen werd door een grote partij en wisten: dat past niet bij ons. We zijn toen een eigen onderneming gestart dat wel paste bij onze wens om sociaal te ondernemen.” Dat het goed gelukt is, mag duidelijk zijn: het IT-bedrijf New Nexus uit het Groningse Haren telt intussen 120 medewerkers verdeeld over verschillende zelfstandige bedrijfsonderdelen.
Ik-wij-zij
Zorgen voor jezelf, de groep en de maatschappij is het principe dat New Nexus hanteert. “We zorgen dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen, het groepsgevoel sterk is en dragen met z’n allen bij aan maatschappelijke projecten. Een kwart van de winst wordt verdeeld onder wat wij focusgroepen noemen: dit zijn groepen waarin medewerkers de krachten bundelen op bepaalde thema’s. Meestal richten ze zich op maatschappelijke thema’s, zoals goede doelen, vitaliteit en duurzaamheid. We hebben een democratische bedrijfsvoering, wat inhoudt dat de mensen die bij ons werken zelf beslissen wat ze belangrijk vinden en waar geld en tijd naar toe gaat.
Bevlogen en verantwoordelijke medewerkers
IT’s our DNA. Door middel van dit motto vertelt New Nexus dat niet alleen de IT in het DNA van het bedrijf zit, maar ook de wens om voor anderen te zorgen. “We weten dat het soms voor bedrijven spannend is te starten met sociaal ondernemerschap en medewerkersvrijwilligerswerk, omdat ze denken dat het niet rendabel is. Wij bewijzen anders. Als sociaal ondernemen echt in je DNA zit, dan is het gewoon onderdeel van je bedrijfsvoering. Onze resultaten zijn vergelijkbaar met andere bedrijven, terwijl we een aanzienlijk deel van onze tijd en middelen besteden aan maatschappelijke zaken. Dat heeft te maken met de medewerkers die bij ons willen werken. Het zijn mensen die intrinsiek gemotiveerd en bevlogen zijn en dat vertaalt zich ook naar werk. Omdat ze gelukkig zijn in het bedrijf is er minder ziekteverzuim en verloop. Ook hebben we weinig management nodig, omdat onze mensen zelfsturend en initiërend zijn en vaak hun eigen opdrachten creëren.”
Eigen keuzes
Een solar-boot waarbij is samengewerkt met studenten, een foodtruck waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een leer-werktraject krijgen, een ICT-project voor ziekenhuizen in Afrika: het zijn enkele voorbeelden van thema’s waar de medewerkers voor gekozen hebben. “We helpen organisaties niet alleen door inzet van onze expertise, maar vaak wel. Recent hebben we een initiatief gelanceerd ‘New Nexus For Good’, waarbij een non-profit organisatie kans maakt op een data-oplossing vanuit ons. Twee collega’s hebben dit bedacht en daar wordt dan gewoon ruimte voor gemaakt. Juist omdat de medewerkers zelf hun thema’s kiezen, gaan ze er vol enthousiasme voor. We zorgen trouwens dat ze ook voor het werk ingezet worden voor opdrachten die goed bij ze passen.”
Van toegevoegde waarde
Voor Richard is zijn bedrijf precies zoals hij het ooit voor zich zag en hij wil niets liever dan ook andere bedrijven inspireren. “Er moet een paradigma-verschuiving plaatsvinden, een andere manier van denken. Nu wordt MVO en betrokken ondernemen nog vaak gezien als een verplichting. Het moet van de maatschappij en is iets waaraan je moet voldoen in aanbestedingen. De uitdaging is om het niet als verplichting, maar als een asset te zien. Je moet het niet doen om ergens aan te voldoen, maar omdat het loont. Je kunt een financieel gezond bedrijf zijn, waarbij je je ook inzet voor een mooiere wereld. Natuurlijk moet je daarin investeren en een omslag maken. Maar dan heb je een bedrijf met nog veel meer toegevoegde waarde.”
Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.