Wat begon als een publiciteitsstunt voor zijn kerstvoorstelling eindigde in een goede doelen actie voor JINC. Marcel Hensema verdiept zich twee jaar lang in de oorsprong en het namaken van de eierbal en koppelt daar een super toffe actie aan. De verkoop loopt storm, JINC en Marcel zijn blij.
Inmiddels meer dan een jaar geleden stond de kerstvoorstelling van Marcel Hensema, Nederlands acteur en regisseur, gepland in de Martiniplaza in Groningen. Op eerste en tweede kerstdag vertelt hij zijn bezoekers over het Groningse kerstverhaal, waar we Minne, het zusje van Jezus volgen. Het scheppingsverhaal van Grunn kan daarbij niet ontbreken, met een hemel gevuld vol eierballen.
Lang verhaal kort, Corona cancelt de show en Marcel zit thuis met dozen plastic eierballen tot aan het plafond. Marcel: “Die eierballen moest ik kwijt, dus stond ik op een drukke marktdag achter een kraam op de Grote Markt. Binnen no-time waren de ballen uitverkocht.”
Dat bracht Marcel op een idee. Want hoewel zijn show deze kerst (gelukkig) wel door mag gaan wilde hij meer doen met de eierbal, geliefd onder de Grunnigers. Hij besloot opnieuw een actie op te zetten, deels voor een beetje publiciteit. Maar dit jaar pakt Marcel het anders aan. Hij benaderde Omarm Groningen met de vraag of wij hem konden helpen met het uitzoeken van een geschikt goed doel. Wij kennen er genoeg en droegen er een aantal aan. Uiteindelijk koos hij voor JINC, een organisatie die zich inzet voor kansengelijkheid onder Groningse kinderen. En de ballen zijn dit jaar niet van plastic, maar geheel organisch.
JINC is ontzettend blij met de actie en het geld dat ze tot nu toe hebben ontvangen. Sarah Euwema, Vestigingsmanager bij de organisatie: “Juist in deze tijd is het zo fijn om zo’n positief project aan te gaan. We hebben ontzettend veel media aandacht gekregen, wat super is aangezien we pas iets langer dan twee jaar actief zijn. We kunnen alle hulp gebruiken dus het is mooi dat onze naamsbekendheid groeit. De actie is ontzettend waardevol voor ons geweest.”
En misschien heb je hem al wel gespot, de grote kerstboom met eierballen op de Grote Markt. Marcel en Sarah hebben hun uiterste best gedaan de ballen te verkopen aan bedrijven, instellingen en gemeenten. Daarmee hebben ze een hoop geld opgebracht, een bedrag dat rechtstreeks naar JINC gaat. Sarah: “Toen ik het idee voor het eerst hoorde dacht ik: huh? Een eierbal in de kerstboom? Maar al snel kreeg het plan vorm en was ons team erg enthousiast! Iedereen helpt mee, waardoor de actie ook voor ons als team heel verbindend is. Dat is mooi om te zien.”
De verkoop van de organische ballen loopt storm. Marcel legt uit wat deze eierballen zo speciaal maakt: “Ze zijn gemaakt van gekookt stro, samengeknepen tot een bal, en daardoor helemaal afbreekbaar! Bovendien zitten er bloemzaden in verwerkt, zodat je hem na de kerst met je goede voornemens in de grond kan planten. Dat kneden hebben we niet zelf gedaan. We kregen hulp van de sociale werkvoorziening BWRI uit Sappermeer.”
Wauw! Wat zo’n publiciteitsstunt teweeg kan brengen. Voor meer informatie over JINC en wat jij voor de organisatie kan betekenen bezoek je https://www.jinc.nl/
Ben je enthousiast geworden over de organische eierbal en/of Marcels kerstvoorstelling? Op zijn website valt nog veel meer te ontdekken. Lees daar meer over de geschiedenis van de eierbal, zijn theaterstuk of bestel je eigen eierbal! https://www.kersteierballen.nl/