In november barstte de Omarm Challenge weer los! Een dag vol saamhorigheid, waar teams van bedrijven, medewerkers en ondernemers zich verenigden om sociale en maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Het doel? In slechts één middag tot een oplossing komen die het verschil maakt. Zo ook voor Gea, die met haar weggeefwinkel en toegewijd team vrijwilligers een opmerkelijke maatschappelijke bijdrage levert aan mensen die het financieel zwaar hebben. Haar uitdaging? Een veilige en gebruiksvriendelijke manier vinden om de gegevens van haar bezoekers bij te houden.
Gea Topelen-Wilkens vertelt glunderend: ‘Vijf jaar geleden opende ik de weggeefwinkel met een missie: mensen in armoede een plek bieden waar ze zonder oordeel en financiële drempels kunnen winkelen. Iedereen is welkom. Mijn motivatie komt voort uit mijn eigen ervaring met een laag inkomen; mijn man en ik hebben zelf een uitkering. En armoede mag niet leiden tot isolatie. Als mensen geen geld hebben, sluiten ze zich vaak thuis op. Dat wilde ik doorbreken. Ik begon een weggeefsite op Facebook, waar ik niet alleen producten verlootte, maar ook een stukje sociaal contact aanbood. Als iemand langskwam, stond de thee al klaar. Voor mij is dat menselijk contact essentieel en net zo belangrijk als de materiële steun. Dankzij Evert Dagelet van het Wij-Team kwam ik in contact met Sherlock Telgt, wat leidde tot de opening van Gea’s Weggeefwinkel Vinkhuizen op 6 april 2019 bij Backbone in de Travertijnstraat 12. Na anderhalf jaar verhuisde de winkel naar Metaallaan 255, waar ze nu al 3,5 jaar gevestigd zijn.’
Dan staan Gea en Peter Westers, vrijwilliger en winkelcoördinator van de weggeefwinkel, voor een uitdaging. Met een indrukwekkend klantenbestand van zo’n 3000 mensen realiseren ze zich dat het huidige Excel-systeem een stuk beter kan. Tijdens de Omarm Challenge komen ze in contact met Sander Koenen, een gedreven creatief ondernemer. Hij ziet direct een match. Zo komen Gea en Peter in contact met Congressus, een bedrijf dat speciaal software ontwikkelt voor verenigingen.
Willem Oostendorp, werkzaam bij Congressus als developer, hoort via Sander over de uitdaging waar Gea en Peter voor staan. ‘De software die we ontwikkelden sloot goed aan op het vraagstuk van Gea en Peter,’ aldus Willem. ‘Na een gesprek met Gea bleek al snel dat dit project meer behelsde dan enkel een standaard ledenadministratie,’ onthult hij. ‘Het moest ook mogelijk zijn om bij te houden wie wanneer welke items had opgehaald, en dat varieerde per product.’
Toch boekt het bedrijf succes. Ze slagen erin een oplossing te bieden door scanbare pasjes te introduceren, die direct gekoppeld zijn aan het profiel van elke persoon. Deze aanpassing verbetert niet alleen de efficiëntie van het systeem, maar zorgt ook voor de bescherming en privacy van Gea’s bezoekers.
‘We komen wel eens verenigingen tegen die we graag ondersteunen,’ legt Jochem Pastoor, oprichter van Congressus, uit. ‘Dit kan zowel door middel van software als door het delen van kennis. Daarom geven we onze collega’s de kans om organisaties aan te dragen die hen aan het hart liggen, zodat we kunnen onderzoeken hoe we hen van dienst kunnen zijn. Willem kwam met dit doel aanzetten. De aanstekelijke energie van Gea vind ik fantastisch; er was daarom geen seconde twijfel om haar te helpen.’
Met een glimlach van oor tot oor deelt Gea haar vreugde: ‘Geloof me, ik ben ontzettend blij. De pasjes zien er professioneel uit en het systeem werkt fantastisch. Een oprechte dank aan Congressus voor hun hulp bij onze winkel. Hier komt geen cent binnen, dus zonder jullie zouden we dit nooit hebben kunnen doen.’