Afgelopen week was de nationale week van de tweedehands kleding en daar ging Alfa Accountants voortvarend mee aan de slag.
Nicole Ensing, management assistente Marketing en Communicatie riep medewerkers op om eens diep in hun kledingkast te duiken en alle goede kleding te verzamelen die niet meer gedragen werd. Want daar kun je een ander ontzettend blij mee maken. Medewerkers van Alfa Accountants namen zakken vol mee naar kantoor.
Zichtbare ontvanger
Maar waar moest deze kleding nu naartoe? De organisatie doneert liever aan een ‘zichtbare‘ ontvanger dan het anoniem in een kledingcontainer te drukken. Omdat Omarm Groningen de weg weet, vroeg Ensing aan Irma Noorbergen welke organisatie de kleding goed kon gebruiken.
Modezaak zonder kassa
Zo ontstond de connectie met Kledingbank Maxima Stad. Een modezaak zonder kassa speciaal voor klanten van de Voedselbank. In totaal zijn er 21 zakken vol verzameld. Een flinke lading die afgelopen maandag in twee auto’s naar de kledingbank vervoerd is door Nicole Ensing en Esther Krikke van Alfa Accountants. Daar stonden bedrijfsleidster Dalenda Zoghlami, bestuurslid Caroline Fries en vrijwilliger Nana Saadallah hen op te wachten.
Caroline is ontzettend blij met de actie: ‘De overdracht verliep goed en het was een geslaagd moment. Alfa Accountants is ontzettend maatschappelijk betrokken, dat heb ik wel gemerkt. Er kwamen twee auto’s vol zakken kleding aanrijden. Wij hebben de aanwezigen een rondleiding gegeven en meer verteld over het proces van de kledingverwerking in onze winkel.’
Kwalitatief goede kleding
Dat is een bijzonder proces. Want kwaliteit maar ook duurzaamheid staan hoog in het vaandel vertelt Caroline. ‘Wij sorteren onze kleding goed. Dat proces is belangrijk, omdat wij alleen kwalitatief goede kleding in onze winkel willen hangen. Kleren die oud of kapot zijn, komen op een andere plek terecht. Wij verkopen de textiel aan een textielverwerkingsbedrijf. Met het geld dat we daarmee verzamelen wordt kleding gekocht waar we altijd te weinig van hebben en die je niet tweedehands wilt dragen. Zoals ondergoed of sokken.’
De actie met Alfa Accountants vindt de kledingbank fantastisch. Natuurlijk allereerst voor de klanten. Maar het zou ook mooi zijn als mensen zich meer bewust worden van de grote hoeveelheid kleding die in omloop is. De textielindustrie is ook nog één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Bovendien staat de kledingbank dankzij de actie weer in de picture. Caroline Fries: ‘We hopen dat meer mensen ons op deze manier leren kennen, zodat deze mooie initiatieven vaker ontstaan. ’