Joop en Erwin zijn beide bestuursleden van de Stichting Woonboulevard Groningen. Afgelopen jaar hebben zij op een mooie manier bijgedragen aan de maatschappij door een cheque uit te delen aan drie stichtingen die het geld goed konden gebruiken. De mannen zetten zich daarnaast op eigen wijze graag in voor anderen.
Joop: “Naast bestuurslid van Stichting Woonboulevard Groningen ben ik directeur eigenaar van Kruit & Kramer, ProfijtMeubel, Pronto Wonen, Decorette en Grand Café Hoendiep. Deze winkels zijn onderdeel van ons familiebedrijf dat bestaat vanaf 1913. Ik ben de 4e generatie in het familiebedrijf en inmiddels heeft de 5e generatie zijn intrede gedaan.
Het familiebedrijf Kruit & Kramer bestaat al ruim 106 jaar en heeft al veel ervaring op het gebied van duurzaamheid. Wij vinden het belangrijk om daarin onze verantwoordelijkheid te nemen en een bijdrage te leveren aan het milieu en onze maatschappij. Met de Woonboulevard besteden we daar sowieso veel aandacht aan. We willen iets betekenen voor de mensen om ons heen. Daarom hebben we al veel verschillende acties gesteund. De cheque is daar een voorbeeld van.”
De betrokkenheid rondom het gebied is belangrijk vind ik. Ik zie dat er zorg nodig is op verschillende gebieden voor ouders, jongeren en kinderen. We kunnen niet overal helpen maar ondersteunen waar we kunnen.
Erwin: “Opgeleid als social worker zoek ik altijd naar een nieuwe uitdaging om mensen te laten participeren. Zo heb ik in het verleden een zorgboerderij opgericht waar mensen op een leuke locatie konden werken in de vorm van dagbesteding.
Na een tijd ben ik verdergegaan met een nieuwe uitdaging. Daar gold dezelfde missie. Mensen moeten niet thuis zitten, maar ergens bij horen.
Zo ontstond Kringloop Plus, met het idee dat een kringloopwinkel erg arbeidsintensief is. De kringloop biedt 60 à 70 vrijwilligers een veilige plek waar ze zich kunnen ontwikkelen en tot bloei kunnen komen. We zijn een non-profit stichting waarbij het voor ons vooral draait om de impact die we maken op sociaal gebied.
Bij ons mag iedereen helpen. Mensen die eenzaam thuis zitten, mensen uit de verslavingszorg, psychisch kwetsbare mensen en ga zo maar door. Het is een gigantisch grote kernwaarde van ons om mensen het gevoel te geven dat ze weer meedoen en gewaardeerd worden. Zeker als je kwetsbaar bent en niet meer helemaal kan meekomen. We zijn een netwerk waar je je weer waardevol kan voelen.
Een neveneffect is het zo veel mogelijk hergebruiken. Niet nieuw kopen, niet weggooien maar tweedehands kopen. Het steeds maar weer aanschaffen van nieuwe spullen is namelijk ontzettend milieuverontreinigend. Onze winkel is bovendien niet zoals de meeste bezoekers hem verwachten. Wij willen de verwachtingen overtreffen met een ordelijke en schone winkel die erg klantvriendelijk is. Toch staan vrijwilligers voorop, het sociale aspect ligt bovenaan.”